menusearch
amirlohrasbi.ir
جستجو
logo-samandehi
تمایزات مبنایى منطق قدیم و جدید تمایزات مبنایى منطق قدیم و جدید خوبست‏ یک انحراف تاریخى را هم تصحیح کنیم. سالها خیال مى‏کردند منطق ریاضى از ابداعات راسل است. در صورتى که خود راسل در کتاب معروف «پرینکیپپا ماتمتیکا» نوشته است که اصول منطقى ما همه مرهون فرگه است. تنها در دو دهه اخیر است که حق فرگه ادا شده است. به زبان فارسى بیشتر از یکى دو تا مقاله از فرگه ترجمه نشده، اما کم‏کم بحث در مورد کارهایش دارد شروع مى‏شود. مبناى اولیه فلسفه منطق جدید هم در کارهاى فرگه است. شنبه بیست و ششم فروردین ۹۶ جهان امروز با دو نوع برداشت از اسلام روبه رو است اسلام رحمت و اسلام خشونت جهان امروز با دو نوع برداشت از اسلام روبه رو است اسلام رحمت و اسلام خشونت جهان امروز با دو نوع برداشت از اسلام روبه رو است: «اسلام رحمت» و «اسلام خشونت». برداشت های تند، رادیکال و خشن از اسلام، از یک سو «اسلام هراسی» و از سوی دیگر «اسلام گریزی» را درپی داشته اند. در عرصه جهانی، پیوند تروریسم با گروه های افراطی پدیده ای به نام «اسلام هراسی» را به وجود آورده است. در عرصه داخلی نیز تفسیر خشن و اقتدارگرایانه از اسلام سبب شده عده ای در اصل «ایمان دینی» تردید کنند. با وجود این، همچنان که روح تعالیم اسلام نشان می دهد، وجه «رحمت» در آن اصالت دارد.
جمعه دهم دی ۹۵
دروس منطق دروس منطق یکی از علومی که از جهان خارج وارد حوزه فرهنگ اسلامی شد و پذیرش‌ عمومی یافت و حتی به عنوان مقدمه‌ای بر علوم دینی جزء علوم دینی قرار گرفت ، علم منطق است . علم منطق از متون یونانی ترجمه شد . واضع و مدون این علم ارسطاطالیس‌ یونانی است . این علم در میان مسلمین نفوذ و گسترش فوق العاده یافت ، اضافاتی بر آن شد و به سر حد کمال رسید . بزرگترین منطقهای ارسطویی که در میان مسلمین تدوین شد منطق الشفای بو علی سینا است . منطق الشفاء چندین‌ برابر منطق خود ارسطو است . متن یونانی ، ترجمه عربی ، و هم ترجمه‌های‌ دیگر منطق ارسطو به زبانهای دیگر اکنون در دست است . منطق ارسطو را حنین بن اسحاق ترجمه کرد و اکنون عین ترجمه موجود است . محققانی که به‌ زبان یونانی آشنا هستند و ترجمه حنین بن اسحاق را با سایر ترجمه‌ها مقایسه‌ کرده‌اند مدعی شده‌اند که ترجمه حنین از دقیقترین ترجمه‌هاست . در قرون جدید ، به وسیله فرنسیس بیکن انگلیسی و دکارت جمعه دهم دی ۹۵ درس اول علم فقه‌ درس اول علم فقه‌ درس اول علم فقه‌
علم فقه یکى از گسترده‌ترین علوم اسلامى است که تاریخ آن از دیگر علوم اسلامى قدیمى‌تر مى‌باشد و در همه زمان‌ها تحصیل و تدریس مى‌شده است.
مفهوم «فقه» «فقه» در لغت، به معناى دانستن و فهمیدن است، «1» به معناى درک کردن چیزهاى مخفى نیز آمده. «2» راغب در مفردات، آن را پى بردن از معلومات حاضر به معلومات غایب معنا کرده است. «3» کلمه «فقه» در قرآن کریم، به معناى تدبّر، تعمّق و فهم عمیق به کار رفته است. «4» چنان که در آیه‌اى مى‌خوانیم:
«... فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهوُا فِى الدّینِ وَ لِیُنْذِروُا قَوْمَهُمْ اذَا رَجَعوُا الَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» «5» چرا از هر گروهى از آنان طایفه‌اى کوچ نمى‌کند تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهى یابند و به هنگام بازگشت به سوى قوم خود، آن‌ها را بیم دهد؟ شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند و خوددارى کنند.
جمعه دهم دی ۹۵
 معرفی کتاب اخلاق دین شناسی معرفی کتاب اخلاق دین شناسی اخلاق دین شناسی: پژوهشی در مبانی معرفتی و اخلاقی فقه
نویسنده: ابوالقاسم فنایی
قطع کتاب: رقعی
تعداد صفحات:604
چاپ دوم: 1394
قیمت : 34000تومان
پنج شنبه نهم دی ۹۵
طراحی سایتطراحی سایتسایت سازسایت سازفروشگاه سازفروشگاه ساز